Rabu, 13 April 2011

posmen palsu kad kredit /pembantu jpn ditahan

KUALA LUMPUR: Tujuh posmen dan seorang kakitangan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) antara anggota sindiket yang ditahan kerana memalsukan kad kredit dengan nilai penipuan hampir RM1 juta sejak dua tahun lalu.

Turut ditahan dalam operasi Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras bersama Polis Kuala Lumpur itu, lima individu termasuk tiga wanita, berusia 25 hingga 40 tahun.

Mengikut modus operandi mereka, sindiket yang beroperasi di Lembah Klang itu memperalatkan posmen terbabit untuk memintas kad kredit yang sepatutnya dihantar ke alamat pelanggan sebelum mengambil cip pada kad berkenaan.
Anggota sindiket kemudian melekatkan cip itu pada kad kredit lain yang dipalsukan dan mendapatkan pengesahan daripada bank dengan mendakwa mereka pemilik sebenar kad kredit melalui maklumat diri pelanggan yang disalurkan kakitangan JPN terbabit sebelum menggunakannya untuk membeli pelbagai barangan mewah.

Selain itu, anggota sindiket juga menggunakan modus operandi dengan menghantar kad kredit dilekatkan cip palsu yang tidak berfungsi kepada pelanggan dan apabila mangsa menghubungi bank untuk mengaktifkannya, sindiket terbabit mengambil kesempatan berbelanja tanpa disedari pemilik. 

Bagaimanapun, kegiatan itu terbongkar selepas polis menahan seorang lelaki di Pos Laju Taman Shamelin, Cheras, pada 1 April lalu, selepas kakitangan pejabat pos itu mengesan suspek yang cuba menuntut kad kredit milik seorang wanita menggunakan kad pengenalan palsu.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh, berkata susulan penahanan itu, polis berjaya menahan tujuh posmen yang menjadi dalang kegiatan itu selain seorang pembantu am JPN yang berperanan sebagai pembocor maklumat peribadi pelanggan bersama empat suspek lain termasuk tiga wanita. 
Berikutan itu, katanya, polis merampas 10 kad kredit disyaki palsu, 11 sampul surat mengandungi kad kredit yang tidak dihantar oleh posmen terbabit, sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Alphard serta 19 telefon bimbit pelbagai model.

“Semua suspek ditahan di beberapa lokasi termasuk rumah serta Pejabat Pos dan polis juga berusaha mengenalpasti rangkaian sindiket terbabit selain kemungkinan masih ada saki baki anggotanya yang masih bebas,” katanya pada sidang media di IPD Cheras, semalam.

Amar Singh berkata, semua suspek kini direman mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu dan dengan curang mendorong supaya harta diserahkan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 10 tahun dan sebatan atau denda.

Susulan kejayaan itu, beliau berkata, polis sudah mengadakan perbincangan dengan pihak bank dan institusi kewangan bagi mencari kaedah lebih selamat dalam proses penghantaran kad kredit kepada pelanggan.

Sementara itu, Pengarah Urusan Kumpulan Pos Malaysia Bhd merangkap Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Syed Faisal Albar, dalam kenyataannya semalam, berkata pihaknya sudah menamatkan perkhidmatan semua posmen terbabit dan akan memberi kerjasama penuh kepada polis.

“Pos Malaysia Berhad tidak akan memaafkan kakitangan pos yang merosakkan surat dan barang yang perlu dihantar serta sebarang perbuatan salah laku,” katanya


sumber berita harian

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SENARAI POST AKU

Klik Like Sekarang untuk dapatkan Info terkini

Powered By goldsilver2u