Ahad, 17 April 2011

CERITA SEDIH- KASIH SAYANG SEORANG SUAMI







Amir (nama sebenar)dan liza (nama sebenar) adalah pasangan yang
paling bahagia. Kebahagian mereka bermula dari sejak zaman sekolah.bibik cinta mereka sangat indah.Mereka merupakan pasangan yang ideal dan sama padan. walaupun bercinta ketika di bangku sekolah meraka tetap menumpukan perhatian dalam perlajaran. berkat kesungguhan mereka akhirnya berjaya menyambung pelajaran di universiti awam ( rahsia) yang terletak di selagor. alhamdulillah, mereka dapat masuk universiti dan ijazah pengajian yang sama. Mereka bagaikan belangkas yang tidak dapat di pisahkan lagi.......
Tetapi dalam setiap percintaan  mesti ada dugaan nya dan langit x selalunya cerah...



kisahnya bermula apabila Salmah iaitu ibu liza merupakan seorang yang bengis dan terlalu mengongkong keluarganya dan sentiasa memastikan liza mengikut kehendaknya.Pada suatu hari, Salmah mendapat tahu bahawa anak tunggalnya keluar dengan seorang  lelaki iaitu amir. Dia mendengar khabar itu daripada
jiran tetanganya. Salmah pun naik berang dan sgt marah terhadap amirdan menyimpan dendam terhadap Amir..

Salmah sanggup memberhentikan pengajian anaknya dari belajar di universiti itu dengan niat utk memisahkan  mereka. Amir yang sedih dengan keputusan itu berjumpa dengan salmah untuk menceritakan kesungguhan cintanya terhadap liza. Tetapi salamah telah mencabar amir untuk meminang liza dengan yang hantaran sebanyak RM 10 ribu dalam masa setahun kerana salmah mengetahui amir bukan dari keluarga berada. Jika tidak Liza akan dijodohkan dengan pilihannya..

Setelah  1 tahun liza berhenti belajar, datanglah Amir  dgn rombongan meminangnya ke rumah Suzana. Ibu nya terpaksa akur dgn perhubungan percintaan mereka kerana menyedari bahawa jodoh anaknya itu memang
kuat untuk Amir dan dia telah berjanji jika amir memenuhi syaratnya.

Setelah  seminggu  di ijab qabul 
kan ...Mereka berdua bercadang hendak pergi honeymoon ke Pulau Tioman.......tapi malang telah menimpa mereka...

Amir dan liza telah terlibat dalam  kemalangan semasa dalam perjalananke Pulau Tioman. Salmah bertambah marah kerana kemalangan itu menyebabkan muka liza mengalami luka yang teruk sehingga kulit
muka nya  tersiat. Malah meninggalkan kesan yang amat menakutkan.

Sejak kemalangan itu kebencian Salmah terhadap Amir begitu membuak-buak. Amir berasa kecewa akan sikap Ibu mertuanya..Tambah menyedihkan, amir selalu dituduh sebagai pembawa sial, dimaki dan dihina kerana  anaknya menjadicacat seumur hidup. Keadaan bertambah buruk apabila salmah memaksa amir menceraikan liza. kerana desakan yang bertubi daripada pihak keluarga mertuannya amir berserah dan menceraikan liza.



Kerana perasaan serba salah yang terdapat pada amir, Amir cuba utk memperbaiki keadaan..Amir bertemu dengan doktor pakar bagi merawat muka isterinya dengan cara mendermakan kulitnya. Amir juga telah memohon agar doktor berjanji tidak akan menceritakan kepada isteri dan ibu mertuanya.

Setelah seminggu liza membuat pembedahan muka, Salmah begitu gembira melihat perkembangan muka anaknya dan memeluk cium mukaanaknya. Namun dendamnya terhadap menantu tidak pernah padam.
Doktor tersenyum melihat kegembiraan Liza dan ibunya.

Salmah bertanya kepada doktor dengan penuh harapan siapakah insan yang sanggup mendermakan kulit untuk pembedahan muka anaknya.
Doktor terdiam seketika lalu menjawab......penderma tersebut menyuruh saya agar tidak memberitahu akan identitinya kepada puan. Salmah akur dan kecewa dengan jawapan dari doktor tersebut dan mencium muka
anaknya berkali-kali......

Sebenarnya Doktor telah menyimpan rahsia Amir yang mana telah mendermakan kulit punggungnya untuk pembedahan muka isteri kesayangannya. 
Cuba lah kalau rahsia ini terbongkar dan Salmah(ibu mertuanya) tahu yang pipi anaknya di cium berkali-kali itu adalah kulit punggung menantunya yang dibenci.



Tetapi malang tidak berbau, amir mengalami komplikasi dan jangkitan kuman akibat pembedahan itu hingga menyebabkan azmir mati. rupanya amir telah menjual gingalnya untuk menangung kos pembedahan liza.. 3 minggu selepas itu amir meninggal dunia. sebelum amir meninggal amir telah menulis surat seperti berikut:


Liza isteriku yang ku sanyangi.. 
percintaan kita akhirnya sampai penhujung jua sayang.. 
maafkan abg jika abang menyebabkan sayang kecacatan seumur hidup.. kesalahan itu telah mengangu hidup abang yang membawa keresahan sepanjang hidup abg. abg minta maaf sebab tidak dapat menghadiahkan hadiah untuk hari jadi sayang.abg minta maaf sekali lagi sebab tidak memberi tahu kepada ayang yang abg telah dermakan kulit abg untuk sayang.. abg harap ayang gembira dengan wajah baru ayang dan anggaplah itu hadiah abg untuk ayang..
abang halalkan segalanya.. abang ampunkan segala dosa ayang.




Kepada mertua abg yang dikasihi, Ampunkan segala dosa amir.. andai kehadiran amir mengganggu ruang hidup mak. halalkan makan minum amir.. amir tiada dendam dengan mak.. amir ampunkan segalannya..




salam terakhir daripada
 Amir


nak sedey lagi layan  lagu nie









kepada sesiapa nak copy.. sila minta kebenaran dengan komen dan pastikan anda letak link or kredit kepada saya semula.. share is caring.. ^_^ cerita ini telah diedit dari lawak ke cerita sedih

3 ulasan:

Raja Nakal berkata...

asal cite nie x dapat sambutan sedey aku

huda zul berkata...

alaa siannye ... mungkin sbb orang yg membacanya tak tau sama ade nak gelak atau nak sedih ...
haha T.T <--macam ni kot

Tanpa Nama berkata...

Cter trlalu cpt n trgese2..owg da bce tros bla..haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SENARAI POST AKU

Klik Like Sekarang untuk dapatkan Info terkini

Powered By goldsilver2u